Katarzyna Śliwa, Ergodesign: Kilka myśli o Design Management - WYŻSZA SZKOŁA EUROPEJSKA W KRAKOWIE
Katarzyna Śliwa, Ergodesign: Kilka myśli o Design Management

Katarzyna Śliwa, Ergodesign: Kilka myśli o Design Management

Zapraszam na trwający nabór na studia Zarządzania strategicznego ze specjalizacją Design Management w WSE, której partnerem strategicznym jest Ergodesign.

Jestem jedną z tych osób, które od dzieciństwa czuły pociąg do kształtowania przedmiotów. Dla mnie wyborem była rzeźba. Nieco dowiedziałam się, że jest coś takiego jak wzornictwo i profesjonalne projektowanie produktu. Język rzeczy w połączeniu z kwestiami społecznymi i ekonomicznymi… poczułam, że to lepsza alternatywa do zostania rzecznikiem ONZ. A tak poważnie, to jest to świetny sposób na pracę twórczą o jakimś bardziej praktycznym zastosowaniu. W końcu design należy do applied arts, sztuk stosowanych.

Tutaj jednak następuje wiele zwrotów akcji, wzornictwo wydawało mi się tak wielkim wyzwaniem, że zanim zdecydowałam się na złożenie teczki na ASP we Wrocławiu zdążyłam zdobyć dyplom magistra Szkoły Głównej Handlowej ze specjalizacją zarządzania innowacjami i projektowania systemów zarządzania i za jednym zamachem ukończyć lingwistykę na Uniwersytecie Warszawskim. Ledwo zdążyłam zostać przyjęta na wydział projektowania produktu we Wrocławiu, mój romans z designem został poddany solidnej próbie – wyjechałam na staż do Turcji, gdzie miałam okazję współpracować z kilkoma najznakomitszymi firmami projektowymi: Demirden Design, Murat Armagan Design, Unal Boler Design.. 3 miesięczny staż zatrzymał mnie w Stambule na 3 lata. Branża projektowa w Turcji jest tak mocja, jak ich przemysł: stoczniowy, meblarski, modowy.. czyli bardzo prężna. Ja – wybitny absolwent zarządzania, i ja – niedoszły adept wzornictwa, znaleźliśmy się w dość specyficznej sytuacji. Okazało się, że design na poziomie zarządzania i strategii – to jest mój żywioł. Szkoda, ze wtedy pojęcie design management dopiero raczkowało i było zupełnie nie znane w branży. I musiałam odkrywać je od nowa.

Stając na czele działu doradztwa w studiu projektowym Ergodesign i ponad 10 lat pracy z klientami pozwolił mi odkryć wielki wpływ jaki design może mieć na poziomie strategii i misji.

Efekt był taki, ze porzuciłam moją ścieżkę kształcenia jako projektanta. Tak bardzo wciągnęło mnie nienazwane wtedy zarządzanie wzornictwem. Z perspektywy czasu widzę, że dla osób chcących zaistnieć w branży designu są dwie wyraźne drogi: ścieżka projektanta lub ścieżka managera.

Jeśli projektujesz okiem, lubisz dostawać gotowe założenia i twoją mocną stroną jest przekładanie ich na formę, stronę wizualną, fascynuje Cię odnajdywanie analogii pomiędzy tym co robisz a historycznymi dokonaniami sztuki i designu, ekscytuje Cię pokazywanie innym tego, co wyszło spod Twojej ręki, z umysłu, z serca, lubisz spędzać czas w świecie software’u 3D modelując, renderując, cały dzień nie ściągając słuchawek z uszu – twoją drogą jest ścieżka projektowa.

Jeśli jednak projektujesz umysłem, czujesz adrenalinę wychodząc do inwestorów, użytkowników, analizując ich cele i zderzanie ich z wyzwaniami obecnego świata, ubierając ich ambicje w projekty ważne dla większej grupy odbiorców, jesteś adwokatem przyszłych użytkowników, fascynuje Cię poznawanie technologii, które pozwalają na wdrażanie tych pomysłów, a te pomysły się nie kończą – ledwie wydasz jeden projekt, już myślisz o kilku innych, zainspirowanych trendami konsumenckimi, wyzwaniami rynku, ekologii, każdą inicjatywę umiesz ubrać w coś większego, ważnego, świeżego, to oznacza, że masz dobre zadatki na stratega i design management – to ścieżka dla Ciebie.

Design Management

Design służy do tego, by tworzyć rzeczy potrzebne. Design management pozwala firmom i organizacjom realizować swoją misję poprzez design. To biznesowe oblicze design i jego wartość na poziomie strategicznym. Pozwala na mądre pogodzenie rozwoju ze wzrostem, poprzez innowację przenosi z teraźniejszości w przyszłość.

Design Thinking vs Speculative Design

Do niedawna słowo produkt było zarezerwowane dla produktu fizycznego. Obecnie termin ten wykracza daleko poza obszar projektowania produktu i jego komunikacji. Projektowanie produktu to bardzo szeroka dyscyplina i obejmuje wszystkie socjo-techniczne interakcje, takie jak doświadczenie, usługi, innowacje społeczne.

Także w opozycji do kluczowej funkcji designu, którego celem było rozwiązywanie problemów i zaspokajanie potrzeb tu i teraz, nowy hype przeżywa Speculative design – obszar designu, którego celem jest rozwiązywanie problemów przyszłości. Zainteresowanych odsyłam do mojego kolejnego wpisu lub książki “Speculative Everything: Design, Fiction, and Social Dreaming” autorstwa Anthony’ego Dunne i Fiony Raby. Tak bardzo przywykliśmy do user-centric design thinking (oraz systems thinking i design-driven innovation), który ma na celu rozwiązywanie problemów teraźniejszości w oparciu o przeszłość. Tymczasem speculative design pyta jakie problemy powinniśmy rozwiązać teraz, by przyszłość była taka, jaką chcielibyśmy mieć?

Produkty, które trwają vs produkty, które płyną.

Obecnie także w Ergodesign wrze dyskusja nad nowym podejściem do tworzenia nowych produktów i usług. Nas przekonuje podejście cyrkularne, którego głównym założeniem jest wyprojektowanie śmieci, utrzymanie zasobów w obiegu i sprzyjanie regeneracji naturalnych systemów. Eliminacja, innowacja, tworzenie zamkniętego obiegu. Nasza misją jako studia projektowego jest tworzenie innowacji będących przejawem rozwoju naszych partnerów i użytkowników, jednak w inny niż dotychczas sposób. Lista kluczowych interesariuszy naszych projektów, wydłuża się. Także nasze zadanie projektowe, to już nie tylko zaprojektowanie, wdrożenie i urynkowienie innowacji. Teraz wnikamy w cały cykl życia produktu – w procesy prowadzące do jego powstania, przez użytkownie, po dalsze etapy które projektujemy aż po schyłek życia.

O zadaniach i wyzwaniach z obszaru design management dowiesz się na studiach DESIGN MANAGEMENT na WSE. Ścieżka ta została stworzona z myślą o osobach, które są zainteresowane tworzeniem strategii innowacji, nowych usług, produktów i produktów cyfrowych, nowoczesnymi modelami biznesowymi łączącymi zasady ekologii, ekonomii i zrównoważonego rozwoju, współczesnymi wyzwaniami w zakresie poziomu życia i konsumpcji, projektowania dla przyszłości. Ale także chciałyby posiąść solidny warsztat z zakresu myślenia projektowego, projektowych, komunikacji w zespole. Swobodnie poruszać się w metodykach i narzędziach projektowania usług, produktów i produktów cyfrowych.

Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/kilka-myśli-o-design-management-katarzyna-sliwa/

 

Zapisz się do naszegonewslettera!

Bądź na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami na naszej uczelni.