Projektowanie dla poligrafii – pułapki i triki i Organizacja - Szkolenia i Kursy - Kraków – WSE
Projektowanie dla poligrafii – pułapki i triki

Projektowanie dla poligrafii – pułapki i triki

  • grafikiem, który dotychczas projektował pod kątem stron www i aplikacji mobilnych, a chciałbyś projektować do druku,
  • początkującym grafikiem, który chce zdobyć wiedzę dotyczącą przygotowalni poligraficznej,
  • osobą, która jako grafik ma problemy z przygotowywaniem plików do druku - Twoje projekty wracają z drukarni z adnotacją „Praca nie spełnia wymogów technicznych” lub w wydrukowanych pracach napotykasz niemiłe niespodzianki,
  • pracownikiem działu marketingu i odpowiadasz za kontakt z grafikiem, a następnie samodzielnie wyszukujesz podwykonawców – i chcesz umieć odróżnić projekt poprawny technicznie od niepoprawnego, projekt łatwy do zrealizowania od projektu trudnego i kosztownego oraz łatwiej porozumiewać się z grafikiem i drukarnią...  to szkolenie jest idealne dla Ciebie!

I . PROCES PRODUKCJI MATERIAŁÓW DRUKOWANYCH (180 min)

 

1. Podłoża:

 

  • Papier drukarski:

- włókna papieru i co z tego wynika

- gramatura a grubość papieru

- papier barwiony w masie

- papiery ozdobne / tłoczone

- papier powlekany i niepowlekany

- bibuły, akcydensy, samokopie, kartony i tektury

- papier „cyfrowy” i syntetyczny

 

  • Papier arkuszowy i jego typoszeregi
  • Kalki i folie
  • Inne podłoża:

- podłoża reklamowe dedykowane

 

  • Podłoża a styczność z żywnością

2. Maszyny drukujące:

 

  • Przenoszenie obrazu na podłoże
  • Offset arkuszowy
  • Offset rolowy
  • Sitodruk i tamponodruk
  • Cyfra arkuszowa
  • Drukarki wielkoformatowe
  • Drukarki biurowe

3. Zabezpieczanie i uszlachetnianie druku:

 

  • Lakier offsetowy / dyspersyjny
  • Foliowanie i laminowanie
  • Lakierowanie UV
  • Tłoczenie suche i złocenie
  • Cold-stamping

4. Introligatornia

 

  • Bigowanie, cięcie do formatu i rożkowanie
  • Sztancowanie i budowa wykrojnika
  • Falcowanie
  • Klejenie, szycie i bindowanie:

- klej a farba drukarska

 

  • Oprawa miękka, szycie drutem i skrzydełka
  • Oprawa twarda – składki, szycie nićmi, wyklejka i kapitałka
  • Kaszerowanie
  • Okienkowanie

II. PRZYGOTOWALNIA POLIGRAFICZNA (180 min)

 

1. Budowa obrazu cyfrowego

 

  • Ogólna teoria koloru
  • Przestrzenie kolorystyczne i profilowanie:

- RGB, CMYK, Pantone, RAL i inne wzorniki

- profilowanie kolorystyczne

- czerń RGB/CMYK/greyscale i podbijanie czerni

- biel tła i biel nadrukowywana

- kolor a skala elementu

 

  • Wektor a bitmapa
  • Rozdzielczość rzeczywista a skalowanie
  • Format netto, brutto i znaczniki drukarskie
  • Warstwy i obiekty nadrukowywane (overprint)
  • Nadlewki automatyczne i ręczne
  • Gradienty a składowe CMYK
  • Nafarbienie
  • Fonty
  • Wydruki próbne (proofing)

2. Wymogi podwykonawcy

 

3. Formaty plików graficznych inne niż Adobe

 

  • Formaty programowe i ich konwersja/adaptacja:

- Microsoft (Word, Excell i PowerPoint)

- CorelDraw

 

  • Zagadnienia kompresji

4. Format PDF

 

  • Adobe Acrobat
  • Wersje pliku a jego budowa

III a. PUŁAPKI PROCESU PRODUKCJI NA TYPOWYCH PRZYKŁADACH (80 min)

 

  • Wizytówka (spady, obszar bezpieczny, kolory dodatkowe, awers/rewers)
  • Folder składany na 3 (bigi, szerokość strony wewnętrznej)
  • Teczka (grzbiet i nacięcia na wizytówkę, elementy styczne z bigą)
  • Broszura (podzielność liczby stron przez 4, spady i obszar bezpieczny a falcowanie, folia i lakier UV na bidze)
  • Książka (składkownie, paginacja, zagadnienia oprawy twardej)
  • Kalendarz 12-miesięczny (sprężynka, sztywność plecków, odgięcia rogów)
  • Kalendarz biurkowy (stabilność)
  • Kalendarz 3-dzielny (klejenie kalendariów, zawijka główki)
  • Pudełko (mikrobłędy wykrojnika)

III b. PUŁAPKI PRZYGOTOWALNI NA TYPOWYCH PRZYKŁADACH (80 min)

 

  • Zły format i brak spadów
  • Zła rozdzielczość bitmap
  • Mora
  • Złe przestrzenie kolorystyczne i profilowanie
  • Niewłaściwe nafarbienie
  • Biały nadrukowywany
  • Próg odwzorowania składowej i przenikanie składowych CMYK
  • Pantony w CMYKu
  • Fonty nie załączone w pliku
  • Elementy z wybraniem (teksty i wykrojnik bez opcji overprint)
  • Brak nadlewek
  • Czarny tekst z podbiciem
  • Za małe litery i za cienkie linie
  • PDF z Corela

III c. ZAGADNIENIA PRAWNE (20 min)

 

  • Prawo autorskie
  • Zdjęcia i ilustracje:

- Stocki i licencje stockowe

- Google

- Wikipedia

- Fotograf i ilustrator

 

  • Fonty:

- Sklepy z fontami

- Fonty od klienta

- Logotyp i fonty skrzywione

 

  • Mapy
  • Prawo do projektu

Ziemowit Kościelny - Absolwent Wydział Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie i Wydziału Sztuki Middlesex University w Londynie. Projektowaniem graficznym zajmuje się od 1993 r. W latach 1993-96 redaktor graficzny Wydawnictwa Przekrój. Od 1994 r. projektuje książki dla Wydawnictwa Anabasis. Od 2007 r. dyrektor kreatywny w MMDS Print Management. Tworzy projekty z zakresu identyfikacji wizualnej, reklamy i opakowań, jak również projekty książek, albumów i katalogów malarstwa.

  • Data szkolenia: do uzgodnienia. Istnieje możliwość zorganizowania szkolenia dedykowanego dla zamkniętej grupy w innym uzgodnionym terminie.
  • Miejsce szkolenia: Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie, al. Jana Pawła II 39a
  • Koszt szkolenia: 840 zł/cena obejmuje mały catering - kawa, herbata/ nie podlega dodatkowym zniżkom
  • Jak się zapisać? wypełnij formularz lub napisz pod adres szkolenia@wse.krakow.pl
  • Długość szkolenia: 9h
  • Wszyscy Uczestnicy otrzymają imienny certyfikat potwierdzający udział w szkoleniu.
  • Pytania: tel. +48 12 683 24 77, tel. kom.:+48 601 496 157, e-mail: szkolenia@wse.krakow.pl

CENTRUM STUDIÓW PODYPLOMOWYCH I SZKOLEŃ

tel: 12 683 24 68
e-mail: szkolenia@wse.krakow.pl

adres:
Al. Jana Pawła II 39a
31-864 Kraków

Przewiń do góry

Zapisz się do naszegonewslettera!

Bądź na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami na naszej uczelni.