Projektowanie dla poligrafii – pułapki i triki
- grafikiem, który dotychczas projektował pod kątem stron www i aplikacji mobilnych, a chciałbyś projektować do druku,
- początkującym grafikiem, który chce zdobyć wiedzę dotyczącą przygotowalni poligraficznej,
- osobą, która jako grafik ma problemy z przygotowywaniem plików do druku - Twoje projekty wracają z drukarni z adnotacją „Praca nie spełnia wymogów technicznych” lub w wydrukowanych pracach napotykasz niemiłe niespodzianki,
- pracownikiem działu marketingu i odpowiadasz za kontakt z grafikiem, a następnie samodzielnie wyszukujesz podwykonawców – i chcesz umieć odróżnić projekt poprawny technicznie od niepoprawnego, projekt łatwy do zrealizowania od projektu trudnego i kosztownego oraz łatwiej porozumiewać się z grafikiem i drukarnią... to szkolenie jest idealne dla Ciebie!
I . PROCES PRODUKCJI MATERIAŁÓW DRUKOWANYCH (180 min)
1. Podłoża:
- Papier drukarski:
- włókna papieru i co z tego wynika
- gramatura a grubość papieru
- papier barwiony w masie
- papiery ozdobne / tłoczone
- papier powlekany i niepowlekany
- bibuły, akcydensy, samokopie, kartony i tektury
- papier „cyfrowy” i syntetyczny
- Papier arkuszowy i jego typoszeregi
- Kalki i folie
- Inne podłoża:
- podłoża reklamowe dedykowane
- Podłoża a styczność z żywnością
2. Maszyny drukujące:
- Przenoszenie obrazu na podłoże
- Offset arkuszowy
- Offset rolowy
- Sitodruk i tamponodruk
- Cyfra arkuszowa
- Drukarki wielkoformatowe
- Drukarki biurowe
3. Zabezpieczanie i uszlachetnianie druku:
- Lakier offsetowy / dyspersyjny
- Foliowanie i laminowanie
- Lakierowanie UV
- Tłoczenie suche i złocenie
- Cold-stamping
4. Introligatornia
- Bigowanie, cięcie do formatu i rożkowanie
- Sztancowanie i budowa wykrojnika
- Falcowanie
- Klejenie, szycie i bindowanie:
- klej a farba drukarska
- Oprawa miękka, szycie drutem i skrzydełka
- Oprawa twarda – składki, szycie nićmi, wyklejka i kapitałka
- Kaszerowanie
- Okienkowanie
II. PRZYGOTOWALNIA POLIGRAFICZNA (180 min)
1. Budowa obrazu cyfrowego
- Ogólna teoria koloru
- Przestrzenie kolorystyczne i profilowanie:
- RGB, CMYK, Pantone, RAL i inne wzorniki
- profilowanie kolorystyczne
- czerń RGB/CMYK/greyscale i podbijanie czerni
- biel tła i biel nadrukowywana
- kolor a skala elementu
- Wektor a bitmapa
- Rozdzielczość rzeczywista a skalowanie
- Format netto, brutto i znaczniki drukarskie
- Warstwy i obiekty nadrukowywane (overprint)
- Nadlewki automatyczne i ręczne
- Gradienty a składowe CMYK
- Nafarbienie
- Fonty
- Wydruki próbne (proofing)
2. Wymogi podwykonawcy
3. Formaty plików graficznych inne niż Adobe
- Formaty programowe i ich konwersja/adaptacja:
- Microsoft (Word, Excell i PowerPoint)
- CorelDraw
- Zagadnienia kompresji
4. Format PDF
- Adobe Acrobat
- Wersje pliku a jego budowa
III a. PUŁAPKI PROCESU PRODUKCJI NA TYPOWYCH PRZYKŁADACH (80 min)
- Wizytówka (spady, obszar bezpieczny, kolory dodatkowe, awers/rewers)
- Folder składany na 3 (bigi, szerokość strony wewnętrznej)
- Teczka (grzbiet i nacięcia na wizytówkę, elementy styczne z bigą)
- Broszura (podzielność liczby stron przez 4, spady i obszar bezpieczny a falcowanie, folia i lakier UV na bidze)
- Książka (składkownie, paginacja, zagadnienia oprawy twardej)
- Kalendarz 12-miesięczny (sprężynka, sztywność plecków, odgięcia rogów)
- Kalendarz biurkowy (stabilność)
- Kalendarz 3-dzielny (klejenie kalendariów, zawijka główki)
- Pudełko (mikrobłędy wykrojnika)
III b. PUŁAPKI PRZYGOTOWALNI NA TYPOWYCH PRZYKŁADACH (80 min)
- Zły format i brak spadów
- Zła rozdzielczość bitmap
- Mora
- Złe przestrzenie kolorystyczne i profilowanie
- Niewłaściwe nafarbienie
- Biały nadrukowywany
- Próg odwzorowania składowej i przenikanie składowych CMYK
- Pantony w CMYKu
- Fonty nie załączone w pliku
- Elementy z wybraniem (teksty i wykrojnik bez opcji overprint)
- Brak nadlewek
- Czarny tekst z podbiciem
- Za małe litery i za cienkie linie
- PDF z Corela
III c. ZAGADNIENIA PRAWNE (20 min)
- Prawo autorskie
- Zdjęcia i ilustracje:
- Stocki i licencje stockowe
- Wikipedia
- Fotograf i ilustrator
- Fonty:
- Sklepy z fontami
- Fonty od klienta
- Logotyp i fonty skrzywione
- Mapy
- Prawo do projektu
Ziemowit Kościelny - Absolwent Wydział Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie i Wydziału Sztuki Middlesex University w Londynie. Projektowaniem graficznym zajmuje się od 1993 r. W latach 1993-96 redaktor graficzny Wydawnictwa Przekrój. Od 1994 r. projektuje książki dla Wydawnictwa Anabasis. Od 2007 r. dyrektor kreatywny w MMDS Print Management. Tworzy projekty z zakresu identyfikacji wizualnej, reklamy i opakowań, jak również projekty książek, albumów i katalogów malarstwa.
- Data szkolenia: do ustalenia
- Istnieje możliwość zorganizowania szkolenia dedykowanego dla zamkniętej grupy w innym uzgodnionym terminie.
- Miejsce szkolenia: szkolenie on-line
- Koszt szkolenia: 1299 zł
- Jak się zapisać? wypełnij formularz lub napisz pod adres szkolenia@wse.krakow.pl
- Długość szkolenia: 16h
- Wszyscy Uczestnicy otrzymają imienny certyfikat potwierdzający udział w szkoleniu.
- Pytania: tel. +48 12 683 24 77, tel. kom.:+48 601 496 157, e-mail: szkolenia@wse.krakow.pl
tel: 12 683 24 77(76)
e-mail: szkolenia@wse.krakow.pl
adres:
Al. Jana Pawła II 39a
31-864 Kraków
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Zakres ich użycia możesz zmienić w ustawieniach.
UstawieniaAKCEPTUJĘ
Ustawienia prywatności
Zapisz się do naszegonewslettera!
Bądź na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami na naszej uczelni.